Voor veel mensen tegenwoordig een nachtmerrie: je laat je telefoon kapot vallen op straat, hij verdrinkt in het toilet (ja, het gebeurt echt) of hij valt uit en gaat om onverklaarbare reden ineens niet meer aan. Of je nu stiekem een klein beetje smartphone-verslaafd bent, als ondernemer bereikbaar moet zijn of wacht op een belangrijk telefoontje: een kapotte telefoon is niet fijn. Begrijpelijk! Maar hoe los je het nu op? Kies je voor een telefoonreparatie of een nieuw toestel?
Je telefoon is dus kapot, wat nu?
Sinds een aantal jaar wordt er veel gewerkt met telefoonabonnementen inclusief toestel. Je betaalt dan, meestal twee jaar lang, een bepaald bedrag per maand. Voor dat geld krijg je belminuten, sms’jes (bestaat ook nog), internet én een door jou zelf uitgekozen toestel. In feite is dit een soort lening. Je krijgt een toestel en dat betaal je in twee jaar terug. Aan het einde van die twee jaar kun je ervoor kiezen weer een nieuw toestel aan te schaffen op dezelfde wijze. Als je telefoon precies aan het einde van die twee jaar kapot gaat, heb je heel veel mazzel. Dan kun je jouw oude toestel gewoon weggooien of laten recyclen en krijg je een nieuw exemplaar. Die kans is helaas heel erg klein…
Repareren of een nieuw toestel?
Aangezien de kans het grootst is dat je telefoonabonnement nog loopt als je telefoon kapot gaat, moet je dus een keuze maken. Schaf je een nieuwe telefoon aan of laat je hem repareren? Dit is natuurlijk afhankelijk van hoe lang jouw abonnement nog loopt, hoe hard je het toestel nodig hebt én wat er precies kapot is aan je telefoon. Is het slechts een kleine telefoon reparatie, kun je dit gemakkelijk laten maken. Is het kostenplaatje groter dan dat? Dan kun je misschien beter investeren in een nieuw toestel. Dit is ook weer afhankelijk van hoe lang jij nog met dit toestel moet doen en of hij weer helemaal naar behoren zou werken. Informeer altijd even bij jouw provider of een bedrijf in telefoonreparaties voor je een keuze maakt.
Een telefoonreparatie, waar laat je dat doen?
Als het de moeite waard is om je telefoon te laten repareren, rest natuurlijk nog de vraag waar je dat laat doen. Je kunt hem laten opsturen door je telefoonaanbieder, maar hier vaak een lange wachttijd én flik prijskaartje aan verbonden. Tenzij je je telefoon natuurlijk goed verzekerd hebt. Je kunt er ook voor een telefoonreparatie door een derde partij. Eerlijk is eerlijk, soms kom je dan terecht bij onbekende achteraf-zaakjes die erg goed zijn in hun werk, maar waar het toch een beetje spannend is. Je keuze kun je maken op basis van lage prijzen tegen goede service en goed overleg in wat ze doen tegen welke prijs. Let er op dat je een zaak kiest die ook garantie biedt, want dat doen ze echt niet allemaal.
– Kortom, we kunnen van je nachtmerrie geen droom maken, maar kunnen je er wel uit ontwaken 😉 –
Geef een reactie