Digitalisering, alles moet vandaag de dag digitaal. Van bankieren tot overheidszaken, er is steeds minder ruimte om zaken gewoon in het centrum van een stad of dorp te regelen. Waar de jongere generatie is opgegroeid met smartphones, computers en spelcomputers, vinden de ouderen deze zaken vaak erg lastig. Omdat de transitie razendsnel gaat, hebben we in dit artikel enkele handige gadgets en functies uitgelicht.
Ouderen & digitalisering
Ouderen zijn een belangrijke doelgroep voor digitalisering. In Nederland wordt ongeveer 27% van de bevolking gerekend tot de ouderen (65 jaar of ouder), bron CBS. Dit aandeel zal de komende jaren alleen maar toenemen. De vergrijzing is een van de belangrijkste uitdagingen waar onze maatschappij voor staat.
Digitalisering kan een belangrijke rol spelen in het oplossen van deze uitdaging. Door ouderen te helpen bij het gebruik van digitale technologieën, kunnen we ze betrekken bij het maatschappelijke leven en hen in staat stellen langer zelfstandig te blijven.
Op dit moment is er nog een kloof tussen ouderen en digitalisering. Ouderen zijn minder vaak online dan jongeren en hebben minder kennis van digitale technologieën. Dit is een probleem, want steeds meer taken in onze maatschappij worden digitaal uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan het doen van aangifte bij de belastingdienst, het aanvragen van een uittreksel uit het bevolkingsregister, het regelen van een afspraak bij de huisarts of het bestellen van een taxi. Ouderen die niet digitaal vaardig zijn, lopen het risico achter te raken en afhankelijk te worden van anderen.
Apparaten voor ouderen
Hoe kunnen we ouderen die niet gewend zijn om online van alles te regelen, toch wat helpen bij het maken van hun eerste stapjes in de digitale wereld? Het antwoord is eigenlijk redelijk simpel: diverse aanbieders bieden tegenwoordig smartphones en tablets aan die speciaal bedoeld zijn voor ouderen. De aanbieders voorzien bijvoorbeeld de senioren smartphone van een maatwerk (en zwaar versimpeld) besturingssysteem waardoor slechts de basisfuncties zoals: camera, contacten, browser en bellen zichtbaar zijn in de interface. Hierdoor wordt het voor senioren een stuk makkelijker om een apparaat te begrijpen.
Ook op het gebied van de hardware zijn aanpassingen gemaakt. Zo bieden veel aanbieders extra grote schermen en toetsen aan, waardoor zowel optische problemen als fysieke problemen geen rol meer spelen bij het bedienen van het apparaat.
Waar te beginnen?
Ouderen blijven ondanks de vereenvoudigde apparaten een kwetsbare doelgroep op internet. Als onervaren gebruiker blijf je immers vatbaarder voor cybercrime, virussen en meer. Het is dan ook aan te raden om als je ervoor kiest om een apparaat voor een senior te kopen, je altijd aan het begin en daarna regelmatig een goede uitleg blijft geven en de risico’s blijft benadrukken zonder dat de gebruiker het vertrouwen verliest.
Geef een reactie